Názory, komentáře

Zde máte jedinečnou možnost nahlédnout do hlavy někomu jinému. Posoudit jeho názory, hodnocení akcí, profesorů....

Prsaté a vousavé děti aneb zážitky z deváté třídy

Marek Baloun (2. ročník)
 

Nedávno se mi dostal pod ruku článek jedné nejmenované učitelky 9. třídy na ZŠ. Popisuje v něm to, čím si prošel asi každý, kdo je na čtyřletém studiu. Bavíme se
o druhém pololetí 9. třídy, kdy už jediná starost je, aby na vysvědčení nebyla pětka nebo dvojka z chování, která by stornovala přihlášku na střední. Buď se do školy nechodí a když už jo, snaží si to žáci zpříjemnit všemi dostupnými prostředky. Tady se potom plně projevuje kreativita každého jedince ubíjená tím devítiletým mučením. Namátkou vyberu z výše zmíněného článku:

 

,,Začátek hodiny. Nenechte se zmýlit malým počtem žáků v učebně - zbytek přijde tak za čtvrt hodinky - musí nakoupit v Žabce naproti kuřivo, čipsy a Redbuly.”

,,Po otevření oken dozajista nějaký šikula zapálí na parapetu noviny, takže se dovnitř vevalí hustý dým.”

,,Učitelé při evakuaci vybíhají naproti do Žabky vsadit si Sportku, jedinou vidinu záchrany, anebo je sanitky odvážejí rovnou do Bohnic, pokud si už předtím neprokláli srdce ukazovátkem. Ti šílenější zůstavájí až do důchodu”

 

Když jsem to četl, okamžitě se mi začaly vybavovat vzpomínky z devítky. A musím se přiznat, dělali jsme stejné koniny - i když možná ne takové. Měli jsme širokou škálu od sofistikovaných a těžko odhalitelných kousků - stačilo například u mojí lavice rychle rozklepat nohu
a vibrace se přenášely skrze lino na skříňku, která začala dělat bordel, přes takové ty standardní blbiny typu skupinového vyrušování, kdy jednotlivec nebo skupina něco začala a zbytek třídy se přidal k ní, až po takové, kdy chybělo jen málo k infarktu učitele a obrovskému problému na naší straně. Já osobně jsem měl vytvořené video, které mělo simulovat napadení třídního počítače hackerem
a výbuch harddisku a jediné, co paní učitelku zachránilo bylo to, že jsem flešku s tím videem zapomněl doma a druhý den prasklo, co že s tím počítačem vlastně děláme (operovali jsme s ním už několik dní předtím) a padaly hlavy. Musím podotknout, že ačkoliv naše třída byla rozdělena na určité frakce, které mezi sebou neměly nejlepší vztahy, pokud šlo
o dělaní nepořádku, byly jsme jako rodina. To zahrnovalo například i náš styl obhajoby, když už to nějaký učitel nevydržel a začal se pídit po aktérech. Abyste byli
v obraze, probíhalo to takhle:

,,Kdo to byl?” ptá se vzteky učitel.

,,To byl ten blbec Karel, nechceš toho už nechat ty vole?”

,,No ty jsi asi debil, ne? Karel tady drží hubu a pomáhá mi s příkladem!”

,,Aha, tak sorry. Spletl jsem se.”

Pokud se toto zopakovalo několikrát, tak nejen, že se dokonale skryl původní viník (který většinou ani nebyl, protože to byla organizovaná akce), ale učitel byl dokonale zmaten a nevěděl, co si má myslet, takže to nechal být.

Potom tu byla kategorie sama o sobě - dlouhodobý skrytý útok. Sem bych například zařadil náš malý kompost za již výše zmiňovanou skříní, který pokud se řádně udržoval, dosáhl takové kopice, že bylo přes celou třídu vidět, že mezi ní a zdí něco je. Ale co považuji za úplně největší dlouhodobý útok je něco natolik sofistikovaného a přesto naprosto jasného. ,,Portál do Narnie” ukrytý ve vestavěné skříni, ze kterého na začátku každé matiky někdo vyběhne s omluvou, že byl za Aslanem na válečné poradě, to se prostě skrýt nedá. Ta zmiňovaná skříň měla přibližně 1,5m na délku
a metr na šířku a původní účel byl uschování věcí na výtvarku. I přes její malé rozměry se tam ale pohodlně vešli dva lidé, rekord je dokonce osm holek obalených dokola papírem (ten si zapamatujte, ještě o něm bude řeč). Určitá osoba si do ní se zvoněním na hodinu vlezla, počkala až přijde paní učitelka a poté s omluvou vyběhla a posadila se. Pak už stačilo jen počkat pár minut
a zabušit na dveře skříně se slovy ,,Aslane nemůžeme, máme hodinu, vyřiď si to
s Kaspianem, my přijdeme o přestávce!”
a celá akce byla dokonána. Jo a ten papír. No, on to nebyl jen takový obyčejný papír. Byla to role vysoká asi 1,8m, na začátku roku měla obvod jako statně rostlý menší strom - na konci roku se zmenšila přibližně na polovinu. Ukořistili jsme jí jako odměnu za práci pro pana školníka na půdě a daly se s ní dělat všechny možné kousky počínaje kopačákem přes pozadí studia při natáčení minifilmu o velké přestávce a konče klouzačkou nebo rakví při pohřebním obřadu.

Myšlenkový pochod autora - při psaní tohohle textu si teprve uvědomuji, co všechno jsme dělali za opičárny :D

Tímto bych asi skončil. Nejenže nechci nikoho navádět k tomu, co jsme dělali a protože jsem stejně popsal všechny důležité věci. Důrazně doporučuji, aby jste před nějakou vylomeninou se nejdřív zamysleli nad tím, jaké by to mohlo mít důsledky. Tenhle text je primárně určený studentům našeho gymplu, takže malá rada pro Vás - pokud chcete něco provádět, pořádně si to promyslete, aby jste se potom neproslavili stejně jako moje třída :D

Na úplný závěr se nabízí otázka: ,,Zklidnil jsem se po příchodu na gympl?” Ne. Pořád mám v hlavě tolik šílených nápadů, které bych někdy provedl, ale už se víc zamýšlím nad těmi následky a zjišťuji, že je někdy lepší udržovat skrytou hrozbu než být konstantně ve válce.

Pozn. red. - Původní článek najdete zde

 

Čím nakrmit žárovku?

Petr Böhm (3. ročník) 
 

Odpověď na tuto otázku zdá se být jednoduchá, ale není tomu tak. Souvisí to kompletně s celou společností, napříč všemi obory i odbory. Společnost dnešní doby je vysoce konzumní, žádné zboží se na trhu neudrží příliš dlouho a staré věci už se nevyrábějí. A tím nemyslím věci z osmnáctého století, ale třeba věci z desetiletí, někdy i méně. Nejvíce je to vidět ve výpočetní technice (mobily, počítače atd.), kde můžou být věci zastaralé dřív, než vůbec vyjdou. Je to paradoxní, ale je to tak.

Zpátky k mému názoru. To, co jsem vám výše naznačil, je jen omáčka. Jednoduše a prostě nejdůležitější je, aby se lidstvo dokázalo a hlavně chtělo uskromnit. Já vím, to se lehko říká „uskromnit“, ale něco jiného je teorie a něco praxe. Tyhle argumenty slyším často, opakují se jako kolovrátek pořád dokola. Myslím, že tito lidé mě špatně chápou. Já nechci, aby lidi ze dne na den přestali používat mobily, televize, foťáky atd. Důležité je začít.

Možná vás to překvapí, ale třiďte odpad. Říkáte si: „Jak tohle proboha souvisí se šetřením energie“? Řekl bych vám „hodně“. Proč? No protože jestli jste dávali pozor v prvním odstavci, tak víte, že šetření energie souvisí skoro se vším. Jestliže třídíte odpad, šetříte životní prostředí, energie na zpracování odpadu atd. Určitě víte, že odpad se recykluje (např. papír) a to neznamená nic jiného, než že snižujete obecní konzum. Vidíte, jak jste prospěšní a to pouze „recyklujete odpad“. Úplně na závěr bych se s vámi rád podělil o jedno moudro. „Kdo šetří, má za tři. Studentovi stačí za jedna“.

Pryč z ČAGu a zase zpátky

Beatrice Pártlová (2. ročník)
 

Jedna z našich studentek přestoupila z ČAGu a zase se po roce vrátila. Proč? Co pro ni ČAG znamená a jestli je tu šťastná, to se dozvíte v následujícím článku...

ČAG neboli Česko - anglické gymnázium v Českých Budějovicích navštěvuji už nějaký ten pátek. Jít na tuhle školu bylo jedno
z nejlepších rozhodnutí v mém životě. Proč, ptáte se? Pokusím se vám to tady trochu přiblížit.
Když jsem dorazila prvně na ČAG, pamatuji se, že mi přišlo jako bych byla někde
v pohádce. Má bývalá škola vypadala jako komunistická budova se vším všudy, kde nechyběly dlaždičky dokonce ani na zdech. Samozřejmě není vina školy, že se tam občas cítíte jak ve vězení, ale na ČAGu je budova tak příjemná, že vám až někdy přijde, že jste doma.
Jestli mám porovnat náplň samotných hodin a učitelé s mojí bývalou školou tak to by snad ani nešlo, protože nepatří ani do stejné ligy! Na ČAGu jsou hodiny velice příjemné a atmosféra není tak napjatá. Nesnaží se z vás dělat blbce a nikdy se mi nestalo, že by na nás některý
z učitelů křičel, což jsme na mé bývalé škole snášeli každý den. Samozřejmě tady jsou
i hodně přísní učitelé, ale všichni vám dají možnost mít dobré známky a nevyžívají se ve zbytečném dušení žáků. Jen říkám, že tady jsou učitelé, kteří mají dosti vysoké nároky, a na jejich hodiny se opravdu musíte velice intenzivně připravovat, ale jejich přístup vás motivuje než by vás odradil. Všichni se vás tady snaží povzbudit ve studiu, a když něčemu nerozumíte, můžete
i mimo hodinu přijít za učitelem a oni vám to vždy velice ochotně znovu vysvětlí.
U některých učitelů (a to jich tady není málo) já vždycky říkám, že by to od nich pochopila i opice.
Z mého pohledu je největším plusem této školy celkový přístup vedení. Nevím, jestli znáte ten nepříjemný pocit, když máte jít do ředitelny a přijde vám, že jdete na popravu za velezradu celého vesmíru. Tak se tedy posadíte na kraj horké židle, abyste byli připravení v případě nouze prchat, stále se vrtíte, pokukujete po všem v místnosti a čekáte na nemilosrdný verdikt. Tohle se vám na ČAGu jistě nepřihodí. Tady se pravděpodobně na ministerstvu minuli a školení na sekání hlav nedorazilo na místo. Každé setkání i se samotnou paní ředitelkou je velice příjemné, prohodíte pár vět mimo téma, společně se zasmějete a problém je vyřešen levou zadní.
Kolektiv je tady asi jako všude jinde. Nicméně se všichni učitelé snaží, aby žáci se sebou co nejlépe vycházeli. Což na mé minulé škole opravdu nebylo. Tam to spíš bylo něco ve stylu: ,,Jsme tady, abychom si to odučili, tak nás neotravujte svými pubertálními problémy.“ Opravdu kdykoliv kdokoliv z učitelů je ochoten pomoci
v jakékoliv situaci.
Ať už jste neuvěřitelně chytří, nadaní nebo talentovaní, škola vás ve všem neuvěřitelně podporuje a díky tomu se z vás může stát student Harvadu nebo profesionální hokejista v NHL.

Video o Českých Budějovicích?

Anna Gažiová (1. ročník)
 

Jsou to České Budějovice? Nebo snad Praha? Možná New York nebo Paříž. A záleží na tom? Vždyť Černá věž, věže katedrály svatého Víta, Socha Svobody i Eiffelovka se dají snímat z výšky a rozdílu mezi nimi (co se atmosféry týče) nepoznáš. Sluníčko všude stejně svítí, lidé jsou všude stejně happy a každé město má svůj sportovní tým.

Je to to, co chce konzument (ne)vidět (záběry jdou za sebou tak rychle, že člověk opravdu nevidí a utkví mu maximálně okatě plynoucí mraky nad řekou). Ale kdo je vlastně ten konzument? Pro koho je video určeno? Našinec stejně ví, že tohle Budějovice nejsou (ne ne, nás budějičáky hned tak někdo neoblafne a tvůrce, sám jsa budějičákem, by to měl vědět) a potenciálnímu návštěvníkovi (pokud ho najde) tohle video moc neřekne. Pokud je cizinec, koupí si radši letenku do Paříže, aby se podíval na Eiffelku, která mu (na rozdíl od Černé věže) alespoň něco říká. Pokud je občanem České Republiky, je docela pravděpodobné, že má nějaké podobné zajímavosti ve svém městě, nebo v městě bližším svém bydlišti a kvůli jednomu videu se za nimi nebude trmácet přes půl země. A pokud ho přece zajímají, pojede za nimi i bez videa.

Je jistě třeba ocenit, že autor video natočil (či prostě vyrobil) ze svého vlastního zájmu a s minimálními finančními prostředky, ale… Nebylo by lepší udělat něco originálního, co zaujme a ne jenom kopírovat? České Budějovice mají dle mého mínění potenciál, stačí ho jen využít. Tak možná někdy, příště, až se nebudeme pokoušet srovnat je s New Yorkem.

Zmiňované video najdete zde

Absurdita webu, aneb nepročítejte internet, když chcete odpočívat

Marek Baloun (2. ročník)
 

Neděle a víkendy obecně jsou pro mě většinou vyloženě válejícím se obdobím. Celý den jen ležím v posteli a pročítám Facebook s nadějí, že tam najdu něco, co mě upoutá. Neděle 8.2.2015 se ale hodně rychle proměnila v pracovní den.

 

Jako obvykle jsem pročítal Facebook a narazil jsem na fotku z amerických zpráv, které hlásaly: ,,Woman stabs husband with squirell for not buying beer on Christmas Eve” (,,Žena bodla manžele veverkou za nekoupení piva na Štědrý večer”).
To mi vyhnalo mozek na pracovní otáčky.

 

Podle americké NBC se žena rozzuřila že manžel, kterého poslala pro pivo, se vrátil s prázdnou s tím, že obchod měl zavřeno. Vzala tedy porcelánovou veverku a uhodila ho s ní do hlavy a potom bodla do ramene, tváře a způsobila mu velký šrám na hrudníku. Manžel utekl k sousedům a zavolal policii, která ženu zatkla
a obvinila z domácího násilí.

 

To by nebylo nic zvláštního, ostatně americké zpravodajství je často samá absurdita, spíš mě ale dostala reakce lidí a ostatně
i novinářů. Ale vezměme to postupně, jak jsem to viděl já.

 

Jak už jsem zmínil, našel jsem na Facebooku status. Otevřel jsem si tedy komentáře a musel jsem se smát. Zatímco jeden člověk, který očividně stejně jako já nejdřív viděl ten status, polemizoval nad tím, že veverka mohla držet nůž, druhý hned našel fotku veverky s nožem
a svět měl vraha. Další spojil některé výrazy, které se stejně píší, ale mají jiný význam a tak vzniklo souvětí: ,,Sounds like she’s nuts.” (přičemž slovo “nuts” znamená nejen “oříšky”, ale i “šílená”), následovaná větou: ,,Looks like this will be hard case to crack.”, což by se přeložilo jako ,,Tohle bude těžké rozlousknout.” a po další prohlídce ještě otázkou: ,,Did she stab him to his nuts?” (,,Bodla ho do varlat?”). U tohoto statusu bylo téměř 3 000 komentářů, takže jsem si radši vygooglil články a dal se do četby.

  

Narazil jsem na web s příznačným názvem ,,Americablog”, kde autor zřejmě nepovažuje svojí zemi za nejlepší na světě
a z článku o vražedné veverce se dočteme i to, že podobné absurdity jsou zaznamenány i na Floridě, kde byl člověk zabit za vyřizování SMS při filmu
v kině a sám autor byl svědkem bitky v kině v centru Washingtonu D.C, kdy diváci napadli člověka, který při filmu telefonoval.

 

Autor v článku odkazoval na článek NBC, konkrétně pak na poslední větu, která hlásala: ,,Stav veverky nebyl nahlášen.” Jistě to byl otřesný čin a veverka si zasluhuje být prohlášena za mučedníka, ale mám jednu otázku: Zajímá to sakra někoho?

 

S touto řečnickou otázkou jsem se radši vrátil k nadávání na právě probíhající sněhovou vánici za oknem a nostalgickému sledování seriálu Hvězdná brána, který je pořád ještě absurdní tak moc, že je dokonalý.

 

A co si z tohoto článku vlastně odnést, kromě toho, že Amerika je ještě pořád šílená? Pokud si chcete odpočinout, raději nelezte na internet, protože můžete jako já ztratit dvě hodiny tím, že píšete článek o absurditách :D.

 

Přeji příjemně strávený den. :-)

 

Je suis Charlie - Jsem Charlie

 
Text: Markéta Kliková, ilustrace Ema Mocová (obě 1. ročník)
 

   Sice dost pochybuji, že existuje někdo, kdo nic neslyšel, neviděl, a tedy nic neví, ale přesto stručně objasním situaci. Je suis Charlie, tedy „Jsem Charlie“, je slogan na podporu svobody slova, tisku, projevu a, no, prostě všeho dobrého. Je reakcí na útok na redakci pařížského satirického časopisu Charlie Hebdo. Tento časopis je protinábožensky a levicově orientovaný a mezi dalšími komiksy, vtipy a karikaturami zveřejňuje občas i takový obsah, který se někomu nemusí přímo líbit. Někdo to jen tak přejde a příště už si časopis třeba nekoupí, jiného trochu i naštve a pohovoří o tom s přáteli, kteří mají podobné názory, a tak můžou být naštvaní společně, no a někoho to zřejmě může naštvat trochu víc a tak se svými přáteli vyvraždí většinu redakce. Přesně to udělalo ve středu 7.11.2015 pár islámských teroristů. Já naprosto souhlasím s jedním z hesel, které se na internetu objevují
u fotek obětí a sice „Pamatujte si tyto muže, ne ty, kteří je zabili.“, proto chcete-li znát jména útočníků, najděte si je prosím v jiném článku, je jich, myslím, víc než hodně.

   Libération, pařížský levicový deník, poskytl zbytku redakce azyl a tak přesně týden od útoku vyšlo nové číslo Charlie Hebdo. Na titulní stránce není nic jiného než Mohamed. Pláče
a v rukách svírá transparent s nápisem Je suis Charlie, nad ním je nápis „Tout est pardonné“ tedy „Vše odpuštěno“. To je sice vznešené a citování hodné, přesto mě napadá trochu pomsta. Pro již vlastně nezmíněné útočníky by byl, podle mého názoru, fakt, že se počet vydání časopisu změnil z 60 tisíc na více než 3 miliony, a svým činem tak dostali časopis z ekonomických problémů, horší než smrt, která je dva dny po útoku potkala. Víc než já, ale pomstu vyžaduje hacktivistické hnutí Anonymous. Vyhlásilo totiž „kybernetickou válku proti terorismu“ a vyřazuje weby islamistických organizací z provozu. Bojují tak za svobodu projevu, tvrdí, že tato svoboda je základem všech demokracií.

   Charlie Hebdo se ale nemstí, nesnižuje se na úroveň teroristů a dokonce se ani nemění jinak, než jak je to nutné. Nové číslo není hold obětem, „protože to by nebylo v duchu Charlie Hebdo“ prohlásil právník týdeníku. „Zachováváme-li věrnost těm, kteří už zde nejsou, musíme být věrni i duchu listu, tedy šířit smích.“

   Co jiného tedy ještě napsat, než všeříkající JE SUIS CHARLIE

Další Eminy ilustrace najdete na našem Flickru (flickr.com/photos/casopis4u)

Advent

 
Anna Gažiová (1. ročník)
 

Advent je doba klidu, pokoje a usebrání, je to čas radostného očekávání. Čas, kdy bychom si více než kdy jindy měli všímat druhých…

Na prosincově - adventních Budějovicích není absence sněhu ničím zvláštním. V průměru se zde tento bílý poprašek vyskytuje jeden týden v roce a ten nikdy není
v jeho posledním měsíci. Avšak pozoruhodná jest, abych tak řekla, absence rozumu na některých místech a v některých situacích.

Ilustrující, myslím, bude procházka adventními Budějovicemi od sídliště Máj až po nádraží.

Je sobotní prosincové odpoledne a vy se loudáte sídlištěm Máj směrem k autobusové zastávce. Máte zasmušilou a trochu apatickou náladu, která je vyvolána jednak pošmourným počasím a druhak dobrým obědem, který jste zhruba před hodinou a půl snědli. Najednou uvidíte něco, co vás z apatie dokonale probudí. Na jednom, včera ještě docela nudném a sympatickém panelákovém balkoně, vyrostlo přes noc něco strašného. Připomíná to bělovousého zloděje, jenž je oděn v červeném kabátci (pro toto řemeslo vskutku nepraktický oděv) a právě se snaží vyšplhat po balkoně do bytu, přičemž na balkoně samém mu v ústrety bliká strašidelně barevný a křiklavý nápis MERRY CHRISTMAS! Chvíli na to zíráte jako na zjevení a přemýšlíte, jak mohou proboha obyvatelé toho bytu při takové světelné show spát, ale pak jen mávnete rukou a jdete dál.

 

Linka městské hromadné dopravy vás doveze až k samému centru města. Při vstupu do jeho křivolakých uliček jste podruhé toho dne zaraženi a udiveni. Vánoční výzdoba výloh a ulic se vyznačuje větší hustotou a menší mírou vkusu, než tomu bylo v minulém roce, a čím blíže jste k náměstí, tím se zvětšuje počet lidí, kteří někam spěchají, občas do vás vrazí a tváří se tak uštvaně a zaneprázdněně, jak byste to o adventním víkendu nečekali. Ovšem vrchol této pohody přijde až na náměstí, které je přeplněno stánky s promrzlými trhovci a míra uspěchanosti je ještě větší než kde jinde. Vůně bramboráku se mísí s vůní vánočního punče a do ucha vám huláká Tichá noc. Jen tak ze zvyku projdete mezi stánky a zamíříte k Lanovce.

 

Tady jsou ŠŤASTNÉ VÁNOCE zaměněny za HAPPY STYLOVÉ VÁNOCE a ve výlohách se to hemží Santy a soby. Zběžně si prohlédnete obchody (proč vlastně?)
a procházka vás zavede k nádraží. Tu ustrnete potřetí. Ta kdysi pěkná budova z časů císaře pána by zajisté potřebovala opravu i novou fasádu, rozhodně by ale nepotřebovala… blikající umělé rampouchy!

Za několik minut už sedíte v autobuse, který vás veze směrem k domovu. Kupodivu se necítíte nikterak šťastně a spokojeně, jak vám to přáli ve všech výlohách. Jste unavení a posmutnělí.

Inu, Advent je doba klidu, pokoje a usebrání…

 

Podnik Velachová

Barbora Velachová, absolventka ČAG

 

Byla jsem poprosena, abych napsala krátký článek o mé "cestě'' k podnikání. Geny k podnikání jsem zdědila po svém taťkovi, který v roce 1990 založil firmu ESSA spol. s.r.o. Jelikož jsem samorost milující svobodu a člověk, který nerad dostává rozkazy (Profesor Veber mi jednou řekl, že Mahátma Ghándí by se ode mě mohl učit), tak představa, že budu mít někdy nějakého šéfa, je pro mě šílená. Navíc život je moc krátký na to, abych dělala něco, co mě nebaví. Radši budu dělat něco, co mě baví za méně peněz, než něco co mě nebaví za více. Říká se: "Člověk více lituje věcí, které neudělal, než těch, které udělal''. Nechci, abych si někdy říkala "Co by bylo KDYBY''
a tak jsem to zkusila.

Hned další den (březen 2014) jsem si namířila na radnici vyplnit živnostenský list pro různé obory. Ten se hodí vždycky. Pakliže jste student nebo zaměstnanec, tak zdravotní a sociální pojištění za Vás platí stát, případně zaměstnavatel. Není lepší doba kdy zkusit začít podnikat než při studiu. Člověk se může ve škole učit sebelépe, ale zkušenosti jsou k nezaplacení. Pokud to vyjde, tak je to super a pokud ne, tak je to dobrá zkušenost a hlavně se nedostanete do existenčních problémů, stále máte půdu pod nohama. Můj první nápad bylo obchodování s Čínou. Ne že bych na tom vydělala majlant, ale každá koruna dobrá. Bohužel vždycky se najde nějaká krysa, co Vám bude kazit obchody. Další můj příjem je za vystoupení s taneční skupinou kde se dá vydělat 500Kč/os za 5 minut. Pak doučování angličtiny (Ti co mě znají osobně, asi povytáhnou obočí).

Ano, opravdu doučuji angličtinu, nemáte halucinace. Beru si za to méně než je zvykem, moje angličtina není zas až tak brilantní, abych si mohla brát plnou cenu, ale pokud někomu stačí odmaturovat za 4, hlavně aby to bylo za levno, tak proč ne. Kde je poptávka, tam je i nabídka. Tímto bych chtěla poděkovat profesorce Špilerové, že do mě tu angličtinu narvala téměř násilím. No a zatím můj poslední nápad na podnikání je koupit franchise jedné nejmenované španělské firmy co není u nás v ČR, ale ve Španělsku má velký úspěch a je rozšířená i v Latinské Americe a Saudské Arábii. V tomhle mám výhodu oproti běžným smrtelníkům, že bych si mohla půjčit peníze z tátovo firmy na koupení licence, ale je třeba to ještě dostatečně promyslet. A kdybych přece jen šla do nějaké práce jako zaměstnanec, tak bych chtěla být kamioňačka a poznávat Evropu, protože pociťuji, že by mně bavilo žít kočovným způsobem, alespoň nějaký čas než se zklidním.

Známí o mně říkají že vidím život jako Hurvínek válku, něco na tom bude, ale čím dřív si člověk nabije čumák, tím dřív se mu ,,rozsvítí'' (v mém případě se stane intelektuálním cynikem a mistrem sarkasmu). Bohužel se tak často dostávají do rozporu mé hemisféry. Levá, která je těžce pragmatická a pravá, která je plná idejí. Rozhodně by bylo proti mým morálním zásadám, kdybych se řídila, že v podnikání "účel světí prostředky'', ačkoliv to tak často funguje. Cituji:

"Nikdy však není jen jedna pravda. Mohu být idealistou se svou pevnou vírou a zároveň se chovat přiměřeně racionálně a tedy svým způsobem i pragmaticky. A mohu být deklarovaným pragmatikem, který ovšem vnímá pestrost barev života i ukotvení pevných ideálů. Minimálně v tom, že nečiní jiným to, co nechce, aby jiní činili jemu. Není snadné najít životní rovnováhu v tom klamném a pyšném světě kolem nás. A není snadné udržet si svou svébytnou identitu.

Pokud však převáží totální nadvláda pragmatismu, až již motivována mamonem, touhou ovládat a využívat jiné, či nějakým strachem, tak to zplošťuje náš život na pouhý konzum v šedi poslušného stáda, byť třeba v různých hlavních rolích a pozicích. Nestačí jen existovat, je důležité plnohodnotně žít a nebát se pravdy, i když ta někdy bolí, překáží, unavuje a nudí. Pro idealismus i pragmatismus platí to okřídlené ano, ale,… (poměr si doplňte sami)''.

(Odkaz na celý článek citované části: https://petrhavlik.blog.idnes.cz/c/405543/Idealismus-versus-pragmatismus.html

Zkoušky z Anglického jazyka IELTS aneb zkoušky (doslova) za všechny prachy

Filip Vomáčka (4. ročník)
 
Mnohé z vás jistě už napadlo, že by zkusili studovat v Anglii. K tomu potřebujete několik věcí, ale tím vás nebudu zatěžovat, tohle není návod jak se dostat na universitu do zahraničí. Hlavní ale je, že potřebujete zkoušky z Anglického jazyka a nejlépe IELTS. Berou samozřejmě i jiné, ale tyto jsou tak nějak protěžované. Znáte to - je to business. Ale divím se, že tento ještě nezkrachoval.
Abyste pochopili nadpis, tyto zkoušky stojí přes 5 tisíc, což z nich dělá snad nejdražší zkoušky z jazyka, které znám. Každý z nás, kdo si už něco platil, tak asi zná úměru (která ne vždy platí, ale o to častěji je zákazníkem očekávána) "čím dražší, tím kvalitnější". To se projevilo hned v úvodu, kdy nám British Council přislíbil zkoušky v Českých Budějovicích, pokud bude dostatek zájemců. Zájemců mělo být okolo deseti a nás bylo jen za školu osm (nebudu poznamenávat, že na jiných školách se jistě taky někdo chystá do zahraničí, stačilo by Budějovický termín rozhlásit). I přes usilovné žhavení telefonních drátů profesorkou Kloudovou byl termín zrušen pro "nedostatečný zájem", ačkoli to se dalo čekat, když i loni s cca 12 zájemci byl nedostatečný. Člověk jakoby čekal, že když loni neuměli počítat do deseti, letos budou aspoň rozumět potenciálu krajského města, že? No tak se jede do Prahy, co se dá dělat. 
 
Ten pravý vtípek ale byl v něčem jiném - Budějovický termín byl vyvěšen mezi aktuálními snad až do naší samotné zkoušky (6. 12. 2014), tedy celé skoro dva měsíce! A co více ten náš, měl mít prodlouženou registraci z pátku do pondělí, ale v pátek v 15:00 ho zavřeli a bylo po srandě. Tak se zase žhavily dráty. Tentokráte já při pondělním ránu. O ničem samozřejmě nikdo nevěděl, a že se za hodinu ozvou. Ozvali - bez omluvy a jen mailem - s oznámením, že mám provést urychlenou registraci a odepsat až to bude, aby to mohli ukončit. Provedl jsem registraci, ale odepsal až večer, což jak se ukázalo vytvořilo dobré časové okno pro ostatní spolužáky, aby to stihli, protože se také střetli s uzavřeným formulářem a v pondělí, jak se ukázalo, to zkoušeli znovu. Pravděpodobně díky mému nevrlému telefonátu úspěšně. To bylo podruhé, co si od někoho
z naší školy vyslechli, že za ty prachy si fakt představujeme lepší služby.
 
Hromadná registrace se taky nesetkala se zájmem ze strany pořadatelů (ačkoli u jiných zkoušek v případě hromadné objednávky školou se jedná o standard) a tak jsme museli každý sám. Nicméně ještě před potvrzením o učiněné registraci na mail přiletěla první výzva k zaplacení zkoušek a odeslání dokladů, která důrazně varovala, že pokud tak nebude urychleně učiněno, budete ze zkoušky zase vyškrtnuti. Celé to bylo o dost nepříjemnější tím, že doklady i peníze (od školy) odeslané byly. A tak se zase žhavily dráty do ruda s žádostí o vysvětlení. Prý se nic neděje, tuhle pohrůžku email generuje automaticky po každé registraci. Aneb host (rozuměj zákazník) do domu - hůl do ruky.
 
Jak se termín blížil, poctivě (či chvilkami méně poctivě) jsme se připravovali na očekávané zkoušky, které nám otevírali dveře na naše vysněné školy do zahraničí. Když nadešel víkend s velkým V, protože zkoušky se konaly v sobotu 6. prosince, každý svou vlastní cestou jsme se vydali do Prahy. Podotýkám, že jsme ani nevěděli, kdy to celé skončí, protože termín speakingu jsme dostali až po zahájení samotné zkoušky. V sobotu ráno jsme se sešli ve velkém sálu Kongresového centra a začalo divadlo nanovo. Nevěřil jsem vlastním očím ani uším, že si mysleli, že má občanka není má. To nám ta zkouška hezky začíná. Po mírné debatě a několika ověřeních mého podpisu, úsměvu, pohledu bez brýlí a s brýlemi atp. (kterými jsem podle poznámek dozorkyně zkoušky neprošel) jsem byl konečně vpuštěn do sálu a po vyfocení mého obličeje bez brýlí (což docela nechápu, když je nosím neustále a bez nich mě málokdo poznává) jsem byl eskortován ke svému stolečku.
 
Zkouška začala. Několik pravidel, upozornění a třikrát opakované varování, že pokud někdo bude mít u sebe při zkoušce telefon, bude vyloučen. Nestačilo. Po čtvrtém varování se ozval mladík, že telefon má a muselo se čekat, až ho odnese. Ostatně takových tam bylo víc, jiný chlapec, třeba i přes několikrát opakovanou podmínku, že ke zkoušce si smíme brát jen lahev pití bez etikety a psací potřeby, se vybavil igelitkou plnou banánů a pomerančů, se kterou byl samozřejmě odeslán zpět do šatny. Po listeningu následovat reading a nakonec writing. Vše se psalo připravenou obyčejnou tužkou, a když náhodou potřebovala ořezat? Snadné řešení, mladá slečna vám donesla novou. Když jsem si zrovna řekl o svou druhou, byla polovina writingu a já si všiml reakce jednoho postaršího pána (pravděpodobně kolem 40) na zadání eseje. To zadání znělo asi takhle: "Poslední dobou je v mnohých zemích trendem, že muži zůstávají na mateřské a starají se o děti, zatímco ženy se vrací po porodu do práce. Proč si myslíte, že tomu tak je? Je to pozitivní nebo negativní jev?". Jeho pohled vyjadřoval značné zdrcení, zřejmě si představoval sám sebe na mateřské - podle reakce to byla jeho malá noční můra. Mezi každou zkouškou a to i po té poslední následovala nekonečná pauza, která měla pravděpodobně zajistit, aby každá část započala v předepsaný čas, proč jsme ale takto čekali i po skončení té poslední, kdy nic už nezačínalo a vše bylo sebráno, to nemám zdání. Když nám oznámili, že zkouška je u konce a máme si jen ve svém čase absolvovat speaking, každý se zvedl, sebral si své tužky a gumu, které dostal v průběhu testování, a vydal se v šumícím davu k šatně.
 
Dodám jen, že pokud se vám zachtělo na záchod, museli jste se trefit v přesně daný časový interval. Pak jste byli eskortováni až k záchodu a čas se nenastavoval, takže vzhledem k tomu, že s sebou jste nesměli odnést ani tu tužku, tak jste o něj jednoduše přišli. 
 
Speaking byl od 15 do 19 hodin, záleželo na vašem umístění v pořadí. Zkoušející byl sympaticky a milý, takže většina z nás svůj výkon shledali jako jeden z nejlepších. Tak jsme to měli za sebou a jeli domu ze zkoušky, kterou ostatní, co již zkoušky v mém okolí skládali, označili za diletantsky připravenou. Já už jen chci poděkovat British Council za jejich vskutku neocenitelnou snahu.
Pokud vás zajímá, jak jsme dopadli, tak všichni co vím, splnili své minimum na přijetí, ale doufali v trochu lepší výsledek. Tak aspoň že nás snad přijmou - lepší vrabec
v hrsti, nežli holub na střeše jak se říká... 
 

Debatování aneb jak se dostat do Záhřebu

Klára Pánková (kvinta)

Debatování je velice zajímavá činnost. Za necelý rok co debatuji, jsem se dostala na debatní turnaje po celé naší republice. Navštívili jsme města od Prahy po Českou Třebovou, jednou se nám otevřeli i brány školy Open Gate. Na těchto místech jsem poznala nespočet výjimečných lidí a skvělých kamarádů. Minulý měsíc jsme dostali příležitost přihlásit se na anglický turnaj v Záhřebu. 

Nejprve jsem si zjistila, že Záhřeb překvapivě leží v Chorvatsku.  Potom jsem jen nadšeně souhlasila a přihlásila se společně se spolužačkou Lenkou. Doufám, že nám budete držet palce a naše cesta do zahraničí dopadne úspěšně. A kdyby měl někdo zájem si zkusit debatování na vlastní kůži, nebojte se přijít za mnou, nebo na schůzku každé úterý od 16:00 do učebny 1. ročníku. Těšíme se na vás 

  P.S. O mé neznalosti chorvatských měst se pan učitel Mašek nesmí dozvědět :D

Marek Vejsada – třídní učitel

Známe ho všichni. Někdo mu říká Vejsi, jiní profesor a někdo ten co učí matiku. Já jako žák z jeho třídy se vám ho pokusím popsat. Když ráno dojedete ke škole tak
s nechápavým pohledem spolužáků z jiných tříd vcházíte do školy vedlejším vchodem, protože ten hlavní je pro vás cesta do pekel. Když se vzorně přezujete tak se vám
v hlavě vynoří otázka: Mám čipnuto?! Poté co si pro jistotu dvakrát čipnete, dorazíte do třídy kde polovina lidí dospává a ta druhá vážně řeší jak měl být ten úkol
z matematiky. Pak uběhne prvních pár hodin a přijde přestávka před hodinou pana učitele Vejsady. I když se vám opravdu chce třeba na záchod, tak se neopovážíte se zvednout, protože to poslední co chcete, je přijít pozdě. Otevřou se dveře a vejde. S úsměvem na tváři vás přivítá v hodině a můžete si sednout. Sedíte a mlčíte. Kritický moment nastává, když se ozve vaše přezdívka (většinou zkrácené příjmení) a vy si během vteřiny promyslíte jak a co odpovědět. Pokud se zrovna trefíte jste za vodou, pokud ne tak se obracíte na víru a doufáte, že vaší odpověď vezme trochu s humorem. Koukne se na tabuli, kde je vzorně napsané číslo hodiny, řekne ,,díky Leny“ a začne vykládat látku. Ať se děje cokoli, ať váš spolusedící udělal sebevětší blbost, tak se snažíte zachovat maximální pozornost a soustředit se na každé slovo, co řekne. Pár posledních minut, zadání domácího úkolu a konec hodiny. Opustil třídu a vy cítíte neskutečnou radost, že jste zvládli další hodinu matematiky a dokonce tomu rozumíte. Takto vypadá normální hodina s panem učitelem Vejsadou. I když je občas přísný, mrzutý nebo nechápající má své metody a ví jak si udržet respekt u bandy šestnáctiletých ignorantů (toto slovo rád používá). Dokáže se pořádně zasmát i sám sobě a vím, že lepšího matikáře se mi nepodařilo potkat. To je přesné vylíčení toho, jaké je mít Vejsiho za třídního učitele, aspoň podle mě.

 

Kuř, kuřte, kuřme!!

Markéta Kliková (1.ročník)
 
 

Proč začít kouřit, proč nepřestávat a proč se kvůli tomu necítit špatně? Jste-li správný kuřák, na každou z těchto otázek si odpověď najdete, ale pro začátečníky, případně kouřením příliš zaneprázdněné kuřáky, je tu pár typů.

K potencionálním kuřákům je snaha o vyvolání nechuti k tabáku vrcholem bezohlednosti. Kouřit totiž stejně začnou, jen ze špatných důvodů (například aby machrovali) a špatným způsobem (například lehké), a tím pak vrhají špatné světlo na plnohodnotné kuřáky.

Zkuste se zamyslet, co si představujete, když se mluví o kouření. Nejste-li příliš perverzní, představujete si nejspíš zničené plíce, alibistické nápisy na krabičkách a spousty kouře. Teď na tohle všechno zapomeňte a představte si, jak sedíte na lavičce, na někoho čekáte, jste trochu nervózní a nejste si jisti, jestli vypadáte dost dobře. No tak si zapálíte! A najednou už nečekáte jen tak, schválně jste přišli dřív, abyste stihli cigaretku, nekoušete si ze stresu nehty, necucáte vlasy, nepoklepáváte nohou (ačkoli až cigaretky dojdou, tohle všechno přijde) prostě v klidu kouříte. O vzhledu se doufám zmiňovat nemusím, všem je přece jasné, že kuřáci mají styl (a kdyby ne, přes kouř to stejně není vidět).

Kouření je zkrátka skvělým sociálně komunikačním prostředkem. Trapná ticha jsou najednou méně trapná, zuby méně bílé, dýchání méně snadné a život méně zdlouhavý. Dostanete se více na vzduch, dokonce čerstvý vzduch, když tam nebudete moc dlouho a neotrávíte ho benzenem, formaldehydem, kyanovodíkem a dalšími, které o co děsivěji zní, o to lépe chutnají. Kouření vám pomůže v rozhodování se. Zjistíte totiž, který nekuřák vám stojí za to, zůstat s ním uvnitř a nekouřit a bez kterého se naopak snadno obejdete.

Čím více kouříte, tím menší máte potřebu pít alkohol, a co si budeme povídat, ten vážně škodí zdraví. Nebojte se, že vás bude kouření nějak omezovat jen proto, že se na mnoha místech kouřit nesmí. Třeba takové posilování ve fitcentru vám bohatě vynahradí, když si pořádně zakašlete, nic břišní svalstvo nevypracuje rychleji. Na autobusových zastávkách by vám možná mohlo vadit, že si kvůli zákazu kouření nemůžete sednout na lavičku, ale za tu cigaretku to stojí, budete alespoň vypadat, že necháváte místo pro důchodce, kterým ho pak nejspíš zasednete v autobuse.

Posilovat můžete i svou mysl. Čas od času neuškodí přestat na chvíli kouřit a zjistit jak moc závislí jste. Stanovit si třeba měsíc nebo dva týdny a po tuto dobu se snažit nekouřit, ta slast, když to zvládnete a můžete si pak konečně zapálit, je nepopsatelná. Nezvládnete-li to, tak co na tom záleží. Existuje důvod, proč drží Audrey Hepburn na své nejznámější fotografii cigaretu, kouření jednoduše pomáhá dostat se na vrchol, zajistí vám slávu a obvykle i zajímavou reputaci. Vždyť i s přírodou spjatí představitelé hippies kouřili jednu za druhou, už tehdy věděli, že výhody kouření převládají nad nevýhodami. Navíc to úžasně uklidňuje a tenhle fakt nikdo ničím nepřebije, nedostane vás to sice z únavy, ale zařídí, abyste v té únavě byli spokojení.

Kouření může sloužit i jako téma ke konverzaci. Větou „Nemáš cígo?“ se skvěle začíná rozhovor, ujišťováním „Já ti ho vrátím, až budu mít, klidně dvě ti dám.“ obvykle pokračuje a nenápadnou poznámkou „Fajn, mám ale jen mentolový praskací.“ většinou končí.

Snad je tento článek dostatečnou inspirací a zároveň návodem jak se chovat. Kuřácká komunita má už dost zejména náctiletých příslušníků, kteří se akorát předvádějí a ničí už tak zničenou pověst.

 

Anketa

Kouříte?

Ne 15 36%

Celkový počet hlasů: 42

Mé pocity ze studia na ČAGu

Daniel Matějíček (1.ročník)
 
 
Pokud by se mně někdo zeptal: „Tak, jak se ti líbí na gymnáziu?“, pravděpodobně bych mu odpověděl: „Jo, super.“, nebo „Je to bezva škola.“, či „Zatím se rozkoukávám, nikoho moc neznám, ale jsem rád, že už nejsem na základce.“ Co víc může 16-ti letý student s malým povědomím o tom, co taková výuka, či celkový chod školy obnáší říct. Ale i přesto si dovolím sdělit svoje pocity. 
 
Na této škole mne velmi zaujala jedna určitá vlastnost učitelů. A tou je osobitý přístup. Zdá se mi, že jen zřídka se stává, že škola doslova nepracuje jako “stroj na studenty“, kde učitelé svou látku vyloží, a tím jejich práce končí, ale naše škola na mě působí, spíše jako místo se vstřícným učitelským sborem a studentskou komunitou, kde lze nalézt opravdové vzdělávací zázemí. Na zdejších učitelích je vidět, že je práce s námi žáky baví, i když uznávám, učitelská profese je náročná.
 
To se však nedá říct o škole, kterou jsem donedávna navštěvoval, ta totiž fungovala trochu na jiné úrovni. Doufám, že nevyzním, jakože se snažím tuto školu urážet, nikoliv, ale k dokonalosti měla vskutku daleko. Hlavním problémem této školy byla pravděpodobně záležitost učitelského sboru. Avšak našli se i učitelé, na které rád vzpomínám, například na kamarádského francouzštináře, či vstřícnou angličtinářku, kteří mě pro jazyky dokázali nadchnout.
 
Zpět k mojí nové škole. Jelikož jsem z Tábora a České Budějovice znám nejen z mého nynějšího dojíždění do školy, jsem velmi rád, že je mohu poznat i v průběhu akcí, které pořádá má škola. Snad i přes mou velmi tichou a nervózní povahu si najdu v Budějovicích pár přátel a míst, na které se budu rád vracet.Jediné negativum vidím v každodenním vstávání, ale již jsem si zvykl, takže mi vstávání nečiní potíže. Vstávám každé ráno okolo páté, abych stihl vlak, a ještě si každé pondělí přivstanu, kvůli hodinám italštiny, které mě velmi zaujaly. A právě možnost studia italštiny, španělštiny a dalších, v českém školství netradičních, jazyků, je jedním z mnoha důvodů, proč jsem se pro toto gymnázium rozhodl.
 
Další z mnoha důvodů, a že jich je mnoho, proč jsem touto školou nadšený, je program DofE, kde hlavní myšlenkou je zdokonalování sebe samého, posouvání svých hranic a poznávání nových možností. Navíc možnost zhotovení jazykových zkoušek, je velmi lákavá.
 
Na závěr musím říct, že jsem velmi rád, že jsem se pro Česko-anglické gymnázium rozhodl a jsem zde velmi spokojený.
  
(Poznámka redakce: DofE, nebo Cena vévody z Edimburghu je mezinárodní program, jehož největším záměrem je posouvání svých limitů. DofE má čtyři základní oblasti: dovednost, sportovní aktivita, dobrovolnictví a dobrodružná expedice.)